Projekt Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia..........2005 r. w sprawie ustalenia granic powiatów chełmskiego i krasnostawskiego oraz zmiany siedziby władz powiatu warszawskiego zachodniego
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia..........2005 r. w sprawie ustalenia granic powiatów chełmskiego i krasnostawskiego oraz zmiany siedziby władz powiatu warszawskiego zachodniego
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Z dniem 1 stycznia 2006 r. w województwie lubelskim ustala się granice następujących powiatów:
1) powiat chełmski z siedzibą władz w Chełmie obejmuje gminy: gminę o statusie miasta Rejowiec Fabryczny oraz Białopole, Chełm, Dorohusk, Dubienka, Kamień, Leśniowice, Rejowiec, Rejowiec Fabryczny, Ruda-Huta, Sawin, Siedliszcze, Wierzbica, Wojsławice i Żmudź;
2) powiat krasnostawski z siedzibą władz w Krasnymstawie obejmuje gminy: gminę o statusie miasta Krasnystaw oraz Fajsławice, Gorzków, Izbica, Krasnystaw, Kraśniczyn, Łopiennik Górny, Rudnik, Siennica Różana i Żółkiewka.
§ 2.
Z dniem 1 stycznia 2006 r. w województwie mazowieckim, dla powiatu warszawskiego zachodniego ustala się siedzibę jego władz w Ożarowie Mazowieckim.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 lipca 2005 r.
Prezes Rady Ministrów
1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759.
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia dla Rady Ministrów do dokonywania zmian w podziale terytorialnym stopnia powiatowego - zawartego w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).
W roku bieżącym do ministra właściwego do spraw administracji publicznej wpłynęły 2 wnioski organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego stopnia powiatowego dotyczące ustalenia granic powiatów oraz zmiany siedziby władz powiatu.
Wnioski te rekomendowane Radzie Ministrów do pozytywnego rozpatrzenia ujęte zostały w przedłożonym projekcie rozporządzenia i następująco opisane w niniejszym uzasadnieniu.
1. Ustalenie granic powiatów chełmskiego i krasnostawskiego, poprzez wyłączenie gminy Rejowiec z powiatu krasnostawskiego i włączenia jej do powiatu chełmskiego. Za pozytywnym rozpatrzeniem omawianej zmiany przemawiają argumenty i uwarunkowania:
a) przestrzenno-historyczne:
- gmina Rejowiec zajmując północno-wschodnią część powiatu krasnostawskiego swoim obszarem głęboko wcina się w powiat chełmski, dochodząc blisko do granic miasta Chełma,
- od ponad pięciu wieków Rejowiec wraz z okolicznymi ziemiami były związane z ziemią chełmską, powiatem i województwem chełmskim, do 31 grudnia 1974 r. gmina Rejowiec wchodziła w skład ówczesnego powiatu chełmskiego, a w latach 1975-1998 do ówczesnego województwa chełmskiego,
b) społeczne, kulturowe i gospodarcze:
- położenie blisko miasta Chełma, długoletnie powiązania administracyjno-funkcjonalne, dobrze rozwinięta komunikacja sprzyjały powstaniu poczucia jedności i więzi z powiatem chełmskim,
- sąsiedztwo gm. Rejowiec z powiatem chełmskim służy nawiązywaniu związków komunalnych z gminami powiatu chełmskiego np. Związkiem Komunalnym Gmin "PASMO", Związkiem Komunalnym Gmin "OKSZA GODZIEMBA",
- wyniki konsultacji przeprowadzonych z mieszkańcami gminy Rejowiec wskazują na ogromną determinację tamtejszej społeczności odnośnie dokonania tej zmiany. Na ogólną liczbę 5550 uprawnionych - udział w konsultacjach wzięło 3741 osób, z czego aż 3133 osoby opowiedziały się za zmianą. Pozytywne wyniki konsultacji w tej sprawie okazały się również w innych gminach powiatu chełmskiego. W trakcie zebrań i spotkań środowiskowych mieszkańcy powiatu chełmskiego wypowiedzieli się następująco: za zmianą opowiedziało się 1316 osób, przeciwko zmianie głosowała 1 osoba, wstrzymały się od głosu 4 osoby. Należy w tym miejscu podkreślić, iż Rada Powiatu Krasnostawskiego, do którego należy obecnie gmina Rejowiec - pomimo wystąpienia Wójta Gminy Rejowiec do Przewodniczącego Rady Powiatu w Krasnymstawie z dnia 28 grudnia 2004 r. - celem zaopiniowania omawianej zmiany - do dnia złożenia przedmiotowego wniosku (pismo Urzędu Gminy Rejowiec z dnia 30 marca 2005 r.) - nie przeprowadziła na terenie powiatu krasnostawskiego konsultacji w sprawie zmiany przynależności gminy Rejowiec ani też nie wydała w tym zakresie opinii merytorycznej (nie stanowi to przeszkody formalnej z uwagi na upływ ustawowego 3 miesięcznego terminu),
- przedstawione przez wnioskodawców skutki ekonomiczne proponowanej zmiany wykazują, że po dokonaniu tej korekty - powiat krasnostawski nadal będzie mógł wykonywać zadania publiczne.
2. Zmiana siedziby władz Powiatu Warszawskiego Zachodniego z Warszawy do Ożarowa Mazowieckiego. Za pozytywnym rozpatrzeniem przemawiają argumenty i uwarunkowania:
a) przestrzenno-funkcjonalne i ekonomiczne:
- powiat warszawski zachodni nie obejmuje swoim zasięgiem żadnej części Warszawy, a mimo to jego siedziba znajduje się na terenie Warszawy,
- od powstania tego powiatu, jego władze zlokalizowane zostały, podobnie, jak i siedziby powiatowych inspekcji, służb i straży, w wynajmowanych budynkach, co naraża powiat na znaczne wydatki w tym zakresie,
- jednostki i komórki organizacyjne starostwa są obecnie nadmiernie rozproszone w różnych miejscach - co stwarza znaczące uciążliwości dla petentów powiatu,
- aktualna powierzchnia biurowa jest zbyt mała w stosunku do potrzeb,
- podpisana została, w formie aktu notarialnego, umowa przedwstępna zamiany nieruchomości, która uprawnia powiat do podejmowania wszelkich czynności zmierzających do zmiany siedziby władz powiatu na Ożarów Mazowiecki,
b) społeczne:
- w przeprowadzonych konsultacjach we wszystkich 7 gminach wchodzących w skład powiatu warszawskiego zachodniego - aż 6 gmin poparło wniosek o zmianę siedziby władz,
- pozytywne opinie Rady Powiatu Warszawskiego Zachodniego oraz Wojewody Mazowieckiego.
Proponowany termin wejścia w życie niniejszego projektu rozporządzenia wynika z przepisu § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001r. w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic powiatów oraz ustalania i zmiany nazw powiatów i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach (Dz. U. Nr 86, poz. 944 z późn. zm.), który określa termin rozpatrywania wniosków przez Radę Ministrów nie później niż do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana.
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Proponowane w projekcie zmiany w podziale terytorialnym będą dotyczyły bezpośrednio zainteresowanych mieszkańców oraz władz gmin, powiatów i województw, na terenie których wnioskowano ww. zmiany, a także służb geodezyjno-kartograficznych i statystycznych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Ujęte w projekcie rozporządzenia zmiany poddane zostały konsultacjom z mieszkańcami, zgodnie z wymogami proceduralnymi. Większość biorących udział w konsultacjach mieszkańców poparła proponowane zmiany granic powiatów chełmskiego i krasnostawskiego oraz zmianę siedziby władz powiatu warszawskiego zachodniego.
Uzyskano również opinie właściwych rad gmin, powiatów i wojewodów oraz powiatowych służb geodezyjno-kartograficznych.
Ze względu na przedmiot i zakres regulacji, nie zachodzi konieczność konsultowania niniejszego projektu rozporządzenia z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz związkami zawodowymi. Jakkolwiek przedłożony projekt stanowi realizację stosownych wniosków bezpośrednio zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego, to nie pozostaje związany z zakresem zadań przypisanych ustawami samorządowi terytorialnemu. Wydanie tego rozporządzenia przynależy do wyłącznej kompetencji naczelnego organu administracji rządowej, przy czym przedmiotowe rozporządzenie jest decyzją o charakterze jednostkowym, a nie ogólnym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiany zawarte w projektowanym rozporządzeniu Rady Ministrów nie będą miały wpływu na wydatki z budżetu państwa.
Wydatki jednostek samorządu powiatowego związane z przedmiotową regulacją według wnioskodawców wyszacowane zostały na ok. 467 320 zł (ponad 90% tej kwoty wiąże się z nabyciem nieruchomości pod siedzibę władz powiatu warszawskiego zachodniego w Ożarowie Mazowieckim).
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
6. Skutki społeczne.
Zmiany w podziale terytorialnym wprowadzone niniejszym rozporządzeniem, uzyskały akceptację społeczności lokalnej zamieszkałej teren będący przedmiotem wniosku.
7. Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Uzasadnienie
Ocena skutków regulacji