Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji1) z dnia ........2005 r. w sprawie form kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej
Na podstawie art. 11 ust. 7a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 z późn. zm.2) zarządza się, co następuje:
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) funkcjonariusz - funkcjonariusz Straży Granicznej;
2) przedmiot zakazany - przedmiot, materiał, urządzenie, substancja, której przewóz środkiem komunikacji międzynarodowej jest zabroniony, ze względu na bezpieczeństwo osób lub mienia i rodzaj przejścia granicznego;
3) materiał niebezpieczny - przedmiot lub substancja stanowiąca podczas transportu zagrożenie dla bezpieczeństwa, w tym zdrowia lub mienia;
4) strefa zastrzeżona - teren przejścia granicznego, do którego dostęp, ze względów bezpieczeństwa, mają wyłącznie osoby uprawnione;
5) bagaż kabinowy - bagaż przeznaczony do przewozu w kabinie pasażerskiej statku powietrznego;
6) bagaż rejestrowany - bagaż przeznaczony do przewożenia w luku bagażowym statku powietrznego;
7) bagaż rejestrowany towarzyszący - bagaż dopuszczony do przewozu w luku bagażowym statku powietrznego, na pokładzie którego znajduje się pasażer, który zgłosił go do odprawy;
8) bagaż bez właściciela - bagaż przyjęty do przewozu w luku bagażowym statku powietrznego, na pokładzie którego nie znajduje się pasażer, który zgłosił go do odprawy;
9) członek załogi statku powietrznego - osoba wykonująca pracę na pokładzie statku powietrznego podczas odbywania przez niego lotu;
10) członek załogi statku morskiego - osoba wpisana na listę załogi statku morskiego i wykonująca pracę na jego pokładzie;
11) kontrola dostępu - zespół działań, metod i środków podejmowanych zgodnie z przepisami przez uprawnione organy w celu zapewnienia, że osoby nieuprawnione nie dostaną się do wyznaczonych obszarów przejścia granicznego;
12) znany nadawca:
a) w przypadku towarów: inicjator przewozu towarów drogą lotniczą na własny rachunek prowadzący ustaloną działalność wraz z zarejestrowanym agentem lub przewoźnikiem lotniczym według kryteriów określonych w odrębnych przepisach;
b) w przypadku poczty: inicjator przewozu poczty drogą lotniczą na własny rachunek, który ustanowił działalność gospodarczą z zarejestrowanym organem pocztowym według kryteriów określonych w odrębnych przepisach;
13) poczta - wysyłka korespondencji i innych przedmiotów przewożonych lub przeznaczonych do dostarczenia przez służby pocztowe;
14) poczta służbowa i materiały przewoźnika - przesyłki zawierające korespondencję i materiały takie jak dokumentacja, zapasy żywności, części zapasowe, środki czyszczące oraz inne artykuły przeznaczone dla własnych lub współpracujących podmiotów;
15) pasażer transferowy - pasażer odbywający podróż różnymi lotami, z przesiadką w porcie lotniczym z jednego lotu na drugi;
16) pasażer tranzytowy - pasażer odlatujący z portu lotniczego, po krótkim postoju statku powietrznego, tym samym statkiem powietrznym, którym przybył;
17) ładunek - towar lub przedmiot transportowany środkiem komunikacji międzynarodowej
18) ładunek lotniczy - towar lub przedmiot transportowany na pokładzie statku, w tym przesyłki kurierskie bez kuriera i ekspresowe, z wyjątkiem uszkodzonego bagażu lub poczty;
19) bagaż lub ładunek lotniczy transferowy - bagaż lub ładunek lotniczy, przewożony różnymi lotami z przeładowaniem w porcie lotniczym z jednego lotu na drugi;
20) zdarzenie naruszające ochronę - umyślne działanie, które może zagrozić statkowi morskiemu, jego załodze, pasażerom lub ładunkowi albo obiektom portowym z nim powiązanym;
21) zapasy statkowe - zaopatrzenie techniczne i żywność dostarczane na statek w czasie jego postoju w porcie.
Rozdział II
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji lotniczej
§ 3.
Kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego przeprowadzana jest w stosunku do:
1) podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych;
2) bagażu kabinowego;
3) bagażu rejestrowanego towarzyszącego;
4) bagażu bez właściciela;
5) ładunków lotniczych, przesyłek;
6) poczty;
7) poczty służbowej i materiałów przewoźnika;
8) osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do strefie zastrzeżonych przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
9) statków powietrznych;
§ 4.
Formami kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) sprawdzenie przy użyciu bramki magnetycznej;
3) sprawdzenie przy użyciu ręcznego wykrywacza metali;
4) sprawdzenie przy pomocy innego sprzętu specjalistycznego;
5) kontrola osobista.
§ 5.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim;
3) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim o wysokiej rozdzielczości z zainstalowanym i uruchomionym programem wirtualnej projekcji obrazów zagrożeń.
§ 6.
1. Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego towarzyszącego są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim;
3) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
2. W przypadku konieczności sprawdzenia zawartości bagażu rejestrowanego towarzyszącego, kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela lub przedstawiciela przewoźnika, w wyznaczonym pomieszczeniu.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że w bagażu rejestrowanym towarzyszącym znajdują się urządzenia lub materiały wybuchowe, poddaje się go rozpoznaniu pirotechnicznemu.
§ 7.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela są:
1) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, wyposażonym w automatyczny system wykrywania materiałów wybuchowych;
2) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, pod dwoma różnymi kątami;
3) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 8.
1. Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych i przesyłek kurierskich i ekspresowych są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim;
3) badanie w komorze ciśnieniowej;
4) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych;
6) poddanie czasowemu składowaniu.
2. Można odstąpić od kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych i przesyłek kurierskich i ekspresowych w przypadku:
1) otrzymania ich od znanego nadawcy;
2) ładunków lotniczych transferowych;
3) ładunków lotniczych, których pochodzenie i warunki przeładunku zapewniają, że nie stanowią zagrożenia, w szczególności zwłok ludzkich, żywych zwierząt, krwi i produktów krwiopochodnych, organów przeznaczonych do transplantacji, produktów leczniczych, materiałów radioaktywnych;
4) przesyłek pocztowych, kontrolowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa ładunku lotniczego lub przesyłki potwierdza się poprzez zamieszczenie na liście przewozowym oraz opakowaniu odbitki stempla a w przypadku, gdy odciśnięcie stempla jest niemożliwe, umieszczenie nalepki.
4. Wzór stempla i nalepki, o których mowa w ust. 3, określają odrębne przepisy.
§ 9.
1. Formami kontroli bezpieczeństwa poczty są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim;
3) badanie w komorze ciśnieniowej;
4) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
2. Można odstąpić od kontroli bezpieczeństwa poczty, w przypadku:
1) otrzymania jej od znanego nadawcy;
2) listów o niewielkiej grubości;
3) przesyłek z materiałami ratującymi życie;
4) przewożenia jej samolotami pocztowymi, pomiędzy portami lotniczymi Państw Członkowskich Unii Europejskiej;
5) przeładunku w tranzycie, pod warunkiem, że w miejscu tranzytu jest ona chroniona przed dostępem osób postronnych.
§ 10.
Formami kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika, są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim;
3) badanie w komorze ciśnieniowej;
4) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 11.
Formy kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów, określono w § 4 i 5.
§ 12.
Kontrolę bezpieczeństwa statku powietrznego przeprowadza się w przypadku:
1) odbywania lotu uznanego za lot wysokiego ryzyka;
2) na uzasadniony, pisemny wniosek przewoźnika lotniczego;
3) uzasadnionego podejrzenia, że zaistniały inne okoliczności, które wymagają przeprowadzenia takiej kontroli.
§ 13.
Formami kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
3) sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 14.
Szczegółowy sposób stosowania form kontroli bezpieczeństwa, o których mowa w § 4 - 11 i 13 określają odrębne przepisy.
§ 15.
Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w lotniczym przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.
Rozdział III
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej
§ 16.
Kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego przeprowadzana jest w uzasadnionych przypadkach, w stosunku do:
1) pasażerów oraz załóg statków morskich i ich bagażu;
2) osób zatrudnionych w przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren morskiego przejścia granicznego oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
3) ładunków;
4) zapasów statkowych;
5) wjeżdżających pojazdów;
6) statków morskich.
§ 17.
1. Kontrola bezpieczeństwa pasażerów oraz członków załóg statków morskich i ich bagażu, przeprowadzana jest w wyznaczonych stanowiskach terminali pasażerskich oraz na statku morskim w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego.
2. Kontrola bezpieczeństwa statku morskiego może być przeprowadzana na morzu terytorialnym oraz na morskich wodach wewnętrznych przed wejściem statku do portu.
§ 18.
Formy kontroli bezpieczeństwa pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także osób zatrudnionych w morskim przejściu granicznym, i innych osób wchodzących na teren tego przejścia, określono w § 4 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.
§ 19.
Formy kontroli bezpieczeństwa bagażu pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także przedmiotów wnoszonych przez osoby zatrudnione w morskim przejściu granicznym, i innych osób wchodzących na teren tego przejścia, określono w § 6 ust. 1.
§ 20.
Kontrola bezpieczeństwa statku morskiego przeprowadzana jest w przypadku:
1) uzasadnionego, pisemnego wniosku jego kapitana, armatora lub jego przedstawiciela;
2) uzasadnionego podejrzenia lub zdarzenia naruszającego ochronę.
§ 21.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków, zapasów statkowych, pojazdów i statku morskiego są:
1) sprawdzenie ręczne;
2) sprawdzenie urządzeniem do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych;
3) sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych
§ 22.
1. W trakcie przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej funkcjonariusze współdziałają z organami i służbami realizującymi zadania zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w morskim przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności, poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.
Rozdział IV
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej
§ 23.
Kontrola bezpieczeństwa osób w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego przeprowadzana jest w uzasadnionych przypadkach w stosunku do:
1) osób;
2) bagażu;
3) ładunku;
4) środka komunikacji międzynarodowej, właściwego dla danego rodzaju przejścia granicznego;
§ 24.
Kontrola bezpieczeństwa osób i bagażu przeprowadzana jest w formach określonych w § 4 i 5.
§ 25.
Kontrola bezpieczeństwa ładunku i środka komunikacji międzynarodowej, właściwego dla danego rodzaju przejścia granicznego, przeprowadzana jest w formach określonych w § 8 ust. 1.
§ 26.
1. Organizowanie i realizację kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej koordynuje komendant właściwej miejscowo placówki Straży Granicznej.
2. W ramach koordynacji, o której mowa w ust. 1, komendant placówki Straży Granicznej określa zadania dla poszczególnych służb działających w przejściach granicznych oraz uzgadnia zakres i tryb współdziałania z jednostkami Policji i Państwowej Straży Pożarnej.
§ 27.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U. Nr 134, poz. 1436, Nr 283, poz. 2918 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2)Zmiany tekstu jednolitego zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805, Nr 210, poz. 2135, Nr 210, poz. 2136 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie form kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej został sporządzony na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 11 ust. 7a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 z późn. zm.).
Na mocy art. 1 ust.10 pkt f ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 757), Straż Graniczna uzyskała dodatkowe uprawnienia w zakresie przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczych, morskich, drogowych, kolejowych i rzecznych przejść granicznych a także w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla poszczególnych rodzajów przejść. Zgodnie z delegacją ustawową minister właściwy do spraw wewnętrznych i administracji został zobligowany do uregulowania przedmiotowej materii w drodze rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia uwzględnia specyfikę prowadzenia kontroli bezpieczeństwa w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla różnych rodzajów przejść granicznych, a także zawiera szczegółowe unormowania związane z formami prowadzenia powyższej kontroli w zasięgu terytorialnym poszczególnych przejść granicznych.
Kwestie uregulowane w rozporządzeniu, związane z formami kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego a także właściwym tym przejściom środkom komunikacji międzynarodowej, którymi są statki powietrzne, są zgodne z zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz.U. Nr 160, poz. 1549), a także rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE, L 355, 30/12/2002 P. 0001-0022).
Kontrola bezpieczeństwa przeprowadzana w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej nawiązuje do przygotowywanych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa w międzynarodowej komunikacji morskiej, opracowywanych na podstawie Kodeksu ISPS (Kodeksu ochrony statku i obiektu portowego) oraz jest zgodna z rozporządzeniem (WE) nr 752/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie podniesienia ochrony statku i obiektów portowych.
Zagadnienia związane z kontrolą bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowych, kolejowych i rzecznych przejść granicznych oraz w środkach komunikacji międzynarodowej im właściwym zostały uregulowane łącznie w jednym rozdziale. Wskazanie poszczególnych rodzajów form kontroli bezpieczeństwa w tych rodzajach przejść zostało określone analogicznie jak w przypadku kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczych przejść granicznych z uwzględnieniem braku możliwości stosowania tak rygorystycznych środków ochrony jakie możliwe są do zastosowania w lotniczych przejściach granicznych takich jak zakaz posiadania przedmiotów zabronionych, tworzenie stref zastrzeżonych itp.
Przedmiotowe rozporządzenie nie jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
Ocena Skutków Regulacji (Osr)
1. Wpływ regulacji na podmioty, na które będzie oddziaływał projektowany akt prawny.
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie form kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej będą oddziaływały na komendantów właściwych terytorialnie oddziałów oraz placówek Straży Granicznej oraz na osoby, które znajdą się w terytorialnym zasięgu przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia.
Przyjęcie niniejszego projektu umożliwi skuteczną realizację zadania nałożonego na Straż Graniczną określonego w art. 2 ust. 5a ustawy o Straży Granicznej, który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2006 r. a polegającego na wykonywaniu kontroli bezpieczeństwa oraz w środkach transportu w komunikacji międzynarodowej.
2. Wpływ regulacji na bezpieczeństwo i obronność państwa.
Wejście w życie rozporządzenia nie ma wpływu na obronność i bezpieczeństwo państwa.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetowe.
Skutki finansowe związane z wejściem w życie rozporządzenia obejmują dodatkowe nakłady finansowe w szacunkowej kwocie ok. 3.5 mln zł. Ww. wydatki związane są z kosztem wyposażenia w sprzęt do dokonywania kontroli bezpieczeństwa, prowadzenia rozpoznania pirotechnicznego i neutralizacji urządzeń wybuchowych oraz przeszkolenia w tym zakresie funkcjonariuszy Straży Granicznej, w szczególności z morskich, drogowych, kolejowych i rzecznych przejść granicznych .
Ww. wydatki zostaną pokryte z budżetu państwa z części 42 - sprawy wewnętrzne, której dysponentem jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w części przeznaczonej na funkcjonowanie Straży Granicznej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie ma wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wejście w życie rozporządzenia nie ma wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój gospodarczy.
Wejście w życie rozporządzenia nie ma wpływu na sytuację i rozwój gospodarczy.
7. Zakres kontroli społecznej.
Zakres podmiotowy i przedmiotowy projektowanego rozporządzenia nie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.
8. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE, L 355, 30/12/2002 P. 0001-0022) oraz z rozporządzeniem (WE) nr 752/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie podniesienia ochrony statku i obiektów portowych.