Projekt Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia.........2005r. w sprawie ustalenia, zmiany i znoszenia urzędowych nazw niektórych miejscowości oraz obiektów fizjograficznych
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji1)z dnia.........2005r. w sprawie ustalenia, zmiany i znoszenia urzędowych nazw niektórych miejscowości oraz obiektów fizjograficznych
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§1.
Ustala się nazwy miejscowości określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§2.
Zmienia się nazwy miejscowości określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§3.
Znosi się nazwy miejscowości określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§4.
Ustala się drugi przypadek deklinacji na "-ek" dla wsi Laski położonej w województwie dolnośląskim, w powiecie ząbkowickim, w gminie Złoty Stok.
§5.
Ustala się nazwy obiektów fizjograficznych:
1) w województwie dolnośląskim, w powiecie trzebnickim, w gminie Wisznia Mała na "Wiszniak, wzgórze (-a)";
2) w województwie mazowieckim, w powiecie płońskim, w gminie Nowe Miasto na "Zalew Nowomiejski, sztuczny zbiornik wodny (-u -ego)";
3) w województwie opolskim, w powiecie nyskim, w gminie Paczków na "Zalew Paczkowski, sztuczny zbiornik wodny (-u -ego)".
§6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 220, poz. 1897).
Uzasadnienie
Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw administracji publicznej do dokonywania zmian w urzędowym nazewnictwie miejscowości i obiektów fizjograficznych - zawartego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141).
Ujęte zmiany są realizacją wniosków rad gmin przekazanych w roku bieżącym za pośrednictwem wojewodów do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Postulowane zmiany dotyczyły 959 przypadków w tym: ustalenia 181, znoszenia 27, zmiany 478 nazw i 270 określeń rodzajów miejscowości oraz ustalenia nazw 3 obiektów fizjograficznych, na terenie 226 gmin, 138 powiatów w 16 województwach.
Jeden wniosek dotyczył ustalenia prawidłowej formy drugiego przypadku deklinacji "-ek" dla wsi Laski położonej w województwie dolnośląskim, w powicie ząbkowickim, w gminie Złoty Stok.
W porównaniu do lat poprzednich, w roku bieżącym nastąpił znaczący wzrost propozycji zmian w urzędowym nazewnictwie miejscowości. Było to spowodowane podjęciem przez gminy w tym zakresie działań porządkujących, związanych z prowadzonymi w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji pracami nad nowym wykazem urzędowych nazw miejscowości w Polsce, do opracowania którego zobowiązują ministra właściwego do spraw administracji publicznej przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 2003r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2006r.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Proponowane w projekcie zmiany w urzędowym nazewnictwie miejscowości i obiektów fizjograficznych będą dotyczyły bezpośrednio zainteresowanych mieszkańców, władze gmin na terenie których położone są te obiekty, a także podmioty i instytucje opracowujące wykazy urzędowych nazw miejscowości, opracowania naukowe, przewodniki turystyczne i mapy topograficzne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Wszystkie ujęte w projekcie rozporządzenia zmiany dotyczące nazw miejscowości poddane zostały konsultacjom z mieszkańcami, którzy je zaakceptowali.
We wszystkich przypadkach uzyskano również akceptację właściwych rad gmin, wojewodów oraz powiatowych służb geodezyjno-kartograficznych, a w odniesieniu do nazw obiektów fizjograficznych - także pozytywne opinie właściwych zarządów województw. Projektowane zmiany uzyskały pozytywną opinię działającej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Komisji Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych.
Ze względu na przedmiot i zakres regulacji, nie zachodzi konieczność konsultowania niniejszego projektu rozporządzenia z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz związkami zawodowymi.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowy projekt będzie miał wpływ na dochody budżetu państwa, które mogą być pomniejszone o podaną przez wnioskodawców szacunkową kwotę ok. 277.640 zł., w związku ze zwolnieniem mieszkańców z opłat za wydanie nowego dowodu osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2000r. w sprawie opłaty za wydanie dowodu osobistego (Dz. U. Nr 105, poz. 1110 z późn. zm.). W tym przypadku kwestie kosztów nie powinno się analizować w dotychczasowy sposób, tj. jako dodatkowych wydatków z budżetu państwa, ale jako zmniejszenie dochodów budżetu państwa, gdyż dowody osobiste wydaje się po uiszczeniu należnej opłaty (30 zł), stanowiącej dochód budżetu państwa - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001r. Nr 87, poz. 960 z późn. zm). Zmniejszenie ww. dochodów może zostać zrekompensowane innymi wpływami, np. z opłat paszportowych, a także z wprowadzonej z dniem 1 maja 2004r. możliwości wydawania dowodów osobistych dzieciom poniżej 13 roku życia.
Wydatki jednostek samorządu gminnego i powiatowego wnioskodawcy wyszacowali na ok. odpowiednio 262.500 zł oraz 123.360 zł i będą dotyczyły wykonania nowych szyldów, pieczęci urzędowych (np. dla szkoły), tablic z numerami porządkowymi nieruchomości, tablic i znaków informacyjnych na drogach gminnych i powiatowych oraz przeprowadzenia zmian w dokumentacji geodezyjnej. Zostaną one sfinansowane ze środków zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
6. Skutki społeczne.
Zmiany nazewnictwa wprowadzone omawianym rozporządzeniem, w każdym przypadku są realizacją przedłożonych wniosków społeczności lokalnej