Projekt Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia .......... 2005 r. w sprawie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania i przekazywania ich właścicielom
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji1) z dnia .......... 2005 r. w sprawie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania i przekazywania ich właścicielom
Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) wymagania w zakresie pobierania danych z tachografu cyfrowego oraz ich przechowywania przez podmiot prowadzący warsztat;
2) tryb przekazywania danych pobranych z tachografu cyfrowego ich właścicielom;
3) sposób poświadczania przekazania danych lub braku możliwości ich pobrania z tachografu cyfrowego.
§ 2.
Podmiot prowadzący warsztat powinien zapewnić, aby czynności w zakresie pobierania, bezpiecznego przechowywania i przekazywania danych zapisanych w tachografach cyfrowych dotyczących pracy kierowców nie naruszały przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.2)), a w szczególności, aby dane te nie mogły być udostępniane podmiotom postronnym bez zgody ich właściciela, z wyłączeniem osób upoważnionych do kontroli w zakresie dotyczącym pracy kierowców.
§ 3.
W zakresie wymagań odnośnie pobierania danych z tachografu cyfrowego i ich przechowywania, podmiot prowadzący warsztat powinien:
1) zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
2) zapewnić, aby dane z tachografu cyfrowego były pobierane wyłącznie w przypadkach, w których zachodzi zagrożenie ich utraty, a w szczególności w przypadku konieczności naprawy lub wycofania z użytkowania tachografu cyfrowego;
3) zapewnić, aby pobrane dane były kompletne i obejmowały okres poczynając od ostatniego pobrania danych z tachografu cyfrowego oraz były przechowywane łącznie ze skojarzonymi z nimi danymi zabezpieczającymi;
4) pobrane dane przechowywać w sposób zabezpieczony przed ich utratą (backup) przez okres jednego roku od daty ich pobrania, a następnie usunąć w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie;
5) ustalić tożsamość właściciela pobranych danych, z tym że za właściciela danych uważa się operatora pojazdu;
6) pisemnie powiadomić właściciela danych o fakcie ich pobrania i przechowywania jego danych w warsztacie .
§ 4.
1.Podmiot prowadzący warsztat przekazuje dane z tachografu cyfrowego ich właścicielowi wyłącznie na jego pisemny wniosek w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność przekazu, w szczególności za pomocą kodowania danych elektronicznych.
2.W przypadku stwierdzenia braku możliwości pobrania danych i ustalenia tożsamości ich właściciela podmiot prowadzący warsztat wydaje świadectwo o braku możliwości pobrania danych ostatniemu użytkownikowi pojazdu.
3. W przypadku stwierdzenia, że zachodzą okoliczności, w których tylko część danych może być pobrana i istnieje możliwość ustalenia tożsamości ich właściciela podmiot prowadzący warsztat powinien pobrać, przechowywać i przekazać dane, których pobranie jest możliwe oraz wydać świadectwo o braku możliwości pobrania pozostałej części danych.
4.Pokwitowanie przekazania danych z tachografu cyfrowego oraz poświadczenie braku możliwości pobrania danych z tachografu cyfrowego powinny zawierać w szczególności:
1) dane podmiotu prowadzącego warsztat oraz imię i nazwisko technika warsztatu;
2) numer karty warsztatowej;
3) dane o pojeździe (marka, model, numer rejestracyjny, numer silnika/nadwozia);
4) dane o tachografie cyfrowym (marka, model jednostki pojazdowej, numer seryjny jednostki pojazdowej, datę produkcji);
5) dane o przedsiębiorstwie (nazwa oraz adres siedziby przedsiębiorstwa użytkującego pojazd, imię i nazwisko oraz adres właściciela pobranych danych);
6) przyczynę pobrania danych z tachografu cyfrowego;
7) przyczynę braku możliwości pobrania danych z tachografu cyfrowego;
8) podpis wydającego pokwitowanie;
9) podpis odbierającego pokwitowanie.
§ 5.
Podmiot prowadzący warsztat powinien przechowywać przez okres co najmniej czterech lat dokumentację dotyczącą pobierania, przekazywania i niszczenia danych ze szczególnym uwzględnieniem:
1) kopii powiadomienia o pobraniu danych;
2) danych identyfikujących właściciela danych;
3) oryginału wniosku o przekazanie danych;
4) daty i sposobu przekazania danych łącznie z danymi zabezpieczającymi;
5) zapisów potwierdzających otrzymanie danych przez ich właściciela;
6) kopii świadectwa o braku możliwości pobrania danych;
7) dokumentacji potwierdzającej zniszczenia danych, w szczególności pisemnych oświadczeń świadków obecnych przy niszczeniu danych.
§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285.
Uzasadnienie
Przedstawiony projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wymagań w zakresie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania i przekazywania stanowi realizację upoważnienia dla ministra właściwego do spraw administracji publicznej, zawartego w art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494), do określenia w drodze rozporządzenia wymagań w zakresie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania przez podmiot prowadzący warsztat oraz trybu przekazywania danych ich właścicielom, a także sposobu poświadczania przekazania danych lub braku możliwości ich pobrania z tachografu cyfrowego.
Podmiot prowadzący warsztat powinien zapewnić, aby dane z tachografu cyfrowego były pobierane wyłącznie w przypadkach, w których zachodzi zagrożenie ich utraty, a zwłaszcza w przypadku konieczności naprawy lub wycofania tachografu cyfrowego z użytkowania, bezpiecznie je przechowywać, a następnie zniszczyć w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie. Dane z tachografu cyfrowego mogą być przekazywane ich właścicielowi wyłącznie na jego pisemny wniosek, w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność przekazu. Podmiot prowadzący warsztat jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji z zakresu pobierania, przekazywania i niszczenia pobranych danych.
Czynności z zakresu pobierania, bezpiecznego przechowywania i przekazywania danych zapisanych w tachografach cyfrowych dotyczących pracy kierowców nie mogą naruszać przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285), a w szczególności pobrane dane nie mogą być udostępniane bez zgody ich właściciela, z wyłączeniem osób upoważnionych do kontroli pracy kierowców.
Tachograf cyfrowy jest urządzeniem rejestrującym samoczynnie m.in. przebieg pracy kierowcy samochodu ciężarowego i autobusu, czas prowadzenia pojazdu, przerwy w czasie jazdy oraz okresy odpoczynku, a także prędkość pojazdu i długość przejechanej trasy.
Prawidłowe uregulowanie kwestii pobierania, przechowywania i przekazywania danych z tachografu cyfrowego niewątpliwie przyczyni się do zapewnienia należytej dbałości przy wykonywaniu usług oraz spełniania wymogów w zakresie bezpieczeństwa tachografów cyfrowych przez podmioty prowadzące warsztat oraz techników warsztatu, co wpłynie na poprawę efektywności i skuteczności kontroli przewoźników transportu drogowego oraz wzrost bezpieczeństwa na drogach.
Ocena skutków regulacji (osr)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja.
Rozporządzenie oddziałuje na podmioty prowadzące działalność w zakresie prowadzenia warsztatów oraz techników warsztatu.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie:
a) skierowany do konsultacji społecznych z:
- Konfederacją Pracodawców Polskich,
- Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
- Business Center Club - Związek Pracodawców;
b) umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ na dochody i wydatki sektora finansów publicznych.
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na dochody i wydatki budżetu Państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną.
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
5. Wpływ na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje bezpośrednich skutków związanych z rynkiem pracy. Zakłada się, że podmioty i osoby działające obecnie w branży tachografów cyfrowych analogowych, będą rozwijały swoją działalność również w zakresie tachografów cyfrowych.
Wstępna opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania i przekazywania
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania i przekazywania stanowi wykonanie delegacji ustawowej, zawartej w art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. Nr 180, poz. 1494) i określa:
- wymagania w zakresie pobierania danych z tachografu cyfrowego, ich przechowywania przez podmiot prowadzący warsztat oraz tryb przekazywania danych ich właścicielom;
- sposób poświadczania przekazania danych lub braku możliwości ich pobrania z tachografu cyfrowego.
Ww. ustawa oraz niniejszy projekt rozporządzenia są zgodne z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, str. 1), a także rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. dostosowującym po raz siódmy do postępu technicznego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 207 z 5.08.2002, str. 1).