Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji 1) z dnia .... 2005 r. w sprawie otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
Na podstawie art.59a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135), zwanych dalej "świadczeniami opieki zdrowotnej", przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa;
2) sposób i tryb finansowania ponoszonych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.
§ 2. Świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane strażakom Państwowej Straży Pożarnej, o których mowa w § 1 pkt 1, po przedstawieniu:
1) zaświadczenia o aktualnym stanie zdrowia oraz opinii lekarza specjalisty o potrzebie udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej;
2) protokołu powypadkowego sporządzonego przez komisję powypadkową;
3) rozkazu o delegowaniu.
§ 3. 1.Świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane przez świadczeniodawców, z którymi minister właściwy do spraw wewnętrznych, zwany dalej "ministrem", zawarł umowę o udzielanie tych świadczeń, zwaną dalej "umową".
2. Umowa zawiera w szczególności:
1) określenie rodzaju i liczby świadczeń opieki zdrowotnej;
2) określenie okresu, na który jest zawierana;
3) zobowiązanie się świadczeniodawcy do poddania się kontroli przeprowadzanej przez ministra;
4) tryb rozliczeń oraz terminy przekazywania należności za realizację świadczeń opieki zdrowotnej;
5) postanowienia dotyczące okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem oraz okres wypowiedzenia albo rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia.
§ 4. Minister dokonuje wyboru świadczeniodawców, z którymi mają zostać zawarte umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, biorąc pod uwagę:
1) liczbęstrażaków Państwowej Straży Pożarnej kierowanych do wykonywania zadań poza granicami kraju w danym roku;
2) potrzeby zdrowotnestrażaków Państwowej Straży Pożarnej, o których mowa w pkt 1;
3) wysokość środków finansowych planowanych na świadczenia opieki zdrowotnej w danym roku.
§ 5. Ceny świadczeń opieki zdrowotnej ustala się, biorąc pod uwagę:
1) opłatę jednostkową za każdego rodzaju świadczenie opieki zdrowotnej, ustaloną przez świadczeniodawcę według kosztów własnych;
2) średnie koszty poszczególnych świadczeń opieki zdrowotnej na terenie kraju.
§ 6. 1. Przekazanie środków publicznych świadczeniodawcy następuje na podstawie umowy.
2. Środki publiczne, o których mowa w ust. 1, świadczeniodawca przeznacza wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją umowy.
§ 7. 1. Świadczeniodawca otrzymuje środki publiczne za udzielone w danym miesiącu świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie miesięcznego rozliczenia, sporządzonego według wzoru określonego w umowie, oraz faktury, złożonych w terminie do siódmego dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie.
2. Środki publiczne są przekazywane w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia pod względem merytorycznym i finansowym dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3. Środki publiczne przekazywane są na rachunek świadczeniodawcy wskazany w umowie.
4. W przypadku dokonania korekty rozliczeń oraz faktur, o których mowa w ust. 1, świadczeniodawca składa oba dokumenty wraz ze szczegółowym uzasadnieniem przyczyny sporządzenia korekty niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości.
5. W przypadku konieczności dokonania zwrotu przekazanych wcześniej środków finansowych, wynikającej z korekty, o której mowa w ust. 4, świadczeniodawca zwraca te środki wraz z ustawowymi odsetkami na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra w terminie 7 dni od dnia sporządzenia korekty i wystawienia faktury korygującej.
6. Środki, o których mowa w § 6 ust. 1 w części wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, świadczeniodawca zwraca wraz z ustawowymi odsetkami za okres pozostawania tych środków w dyspozycji świadczeniodawcy na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra w terminie 7 dni od dnia stwierdzenia nieprawidłowości.
7. Wysokość ustawowych odsetek, o których mowa w ust. 5 i 6 , nalicza się za okres od dnia otrzymania przez świadczeniodawców środków publicznych, które podlegają zwrotowi, do dnia ich zwrotu.
8. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy świadczeniodawca składa końcowe rozliczenie umowy za okres jej obowiązywania, w terminie do piętnastego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozwiązano umowę.
9. Rozliczenia, o których mowa w ust. 1 i 8, składa się w wersji pisemnej i na elektronicznych nośnikach informacji.
10. Świadczeniodawca prowadzi odrębną ewidencję księgową dla świadczeń udzielanych na podstawie umowy.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
W porozumieniu: Minister Zdrowia
1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2002r. Nr 153, poz. 1271, z 2003r. Nr 59, poz. 516 i Nr 166, poz. 1609 oraz z 2004r. Nr 210, poz. 2135.
Uzasadnienie
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 59a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o Państwowej Straży Pożarnej", w brzmieniu nadanym w art. 205 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych".
Na mocy przepisu art. 59a ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, zobowiązany jest do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu i trybu finansowania oraz warunków otrzymywania przez strażaków Państwowej Straży Pożarnej, którzy doznali urazów podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Zgodnie z przepisem art. 42 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, świadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa w załączniku do ustawy, oraz odpłatne świadczenia opieki zdrowotnej (a więc niefinansowane ze środków publicznych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego) udzielane strażakom Państwowej Straży Pożarnej, oraz po ich zwolnieniu ze służby, w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, pokrywa się z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
W projekcie przyjęto, iż świadczenia opieki zdrowotnej, o których mowa wyżej, udzielane będą poszkodowanym strażakom Państwowej Straży Pożarnej przez świadczeniodawców, z którymi minister właściwy do spraw wewnętrznych zawarł umowę o udzielanie tych świadczeń, po przedstawieniu zaświadczenia o aktualnym stanie zdrowia oraz opinii lekarza specjalisty o potrzebie udzielenia świadczenia zdrowotnego, protokołu powypadkowego sporządzonego przez komisję powypadkową, rozkazu o delegowaniu.
W projekcie określono tryb i sposób finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Ocena skutków regulacji
Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego: Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływało na strażaków Państwowej Straży Pożarnej delegowanych do pełnienia służby poza granicami państwa.
Konsultacje społeczne:W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia przekazany został do zaopiniowania Komisji Koordynacyjnej Związków Zawodowych MSWiA.
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektor finansów publicznych:Wejście w życie rozporządzenia może spowodować wydatki z budżetu państwa, niemniej w ocenie Państwowej Straży Pożarnej nie jest możliwe dokonanie szacunku tych wydatków. Dotychczas pomimo uczestnictwa Strażaków PSP w kilku akcjach humanitarnych, nie odnotowano potrzeby korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz 2135). Środki finansowe przeznaczone na realizację ewentualnych wydatków związanych z wejściem w życie projektowanego rozporządzenia są zabezpieczone w ustawie budżetowej na rok 2005 w części 42. Sprawy wewnętrzne.
Wpływ regulacji na rynek pracy: Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy, albowiem nie nastąpi istotny wzrost liczby udzielanych świadczeń opieki zdrowotnych.
Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz rozwój regionów:Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność zewnętrzną i wewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.
Wpływ regulacji na zdrowie ludności; Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na zdrowie strażaków Państwowej Straży Pożarnej, którzy doznają urazów podczas wykonywania zadań poza granicami kraju. Gwarancja otrzymania świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135), niefinansowanych ze środków publicznych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, pozytywnie wpłynie na poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego strażaków Państwowej Straży Pożarnej, co może mieć wpływ na jakość pełnionej służby.
Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej:Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.