Projekt Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia ........2005 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia ........2005 r.w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa
Na podstawie art. 147m pkt 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399 z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb finansowania kontyngentu Straży Granicznej, zwanego dalej "kontyngentem", wydzielonego do udziału w:
1) organizowaniu i kontroli ruchu granicznego;
2) organizowaniu ochrony granicy państwowej;
3) zapewnieniu bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej;
4) szkoleniu i ćwiczeniach służb granicznych;
5) przedsięwzięciach reprezentacyjnych
- zwanych dalej "przedsięwzięciami zagranicznymi".
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", należy przez to rozumiećustawę z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej.
§ 2.
1. Wydatki związane z udziałem kontyngentu wprzedsięwzięciach zagranicznych, zwane dalej "wydatkami",są finansowane z budżetu ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
2. Wydatki mogą być finansowane w całości lub w części również ze środków przyznanych na ten cel przez organizację międzynarodową lub państwo organizująceprzedsięwzięcie zagraniczne.
3. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, są gromadzone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
4. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, nie wykorzystane na przedsięwzięcia zagraniczne podlegają rozliczeniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
5. Jeżeli z umowy międzynarodowej wynika obowiązek ubezpieczenia wyposażenia kontyngentupoza granicami państwa, wydatki z tego tytułu są pokrywane ze środków, o których mowa w ust. 1 i 2.
6. Zakres i sumę ubezpieczenia,o którym mowa w ust. 4, określa umowa ubezpieczenia.
§ 3.
1. Środki finansowe na wydatki przekazuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na rachunek sum depozytowychKomendanta Głównego Straży Granicznej.
2. Podstawę przekazania środków, o których mowa w ust. 1, stanowi preliminarz wydatków sporządzony przezKomendanta Głównego Straży Graniczneji zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
§ 4.
1. Obsługę finansową kontyngentu prowadzi Komenda Główna Straży Granicznej.
2. Komendant Główny Straży Granicznej może zlecić prowadzenie obsługi finansowej kontyngentu:
1) oddziałowi Straży Granicznej,
2) innej jednostce organizacyjnej sektora finansów publicznych wybranej w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, na podstawie umowy zawartej z kierownikiem tej jednostki.
3. Umowa, o której mowa w ust. 2 pkt 2, powinna w szczególności określać:
1) zakres i warunki prowadzenia obsługi finansowej kontyngentu;
2) formę i terminy przekazywania i rozliczania środków finansowych;
3) formę i terminy sporządzania dokumentów rozliczeniowych;
4) wysokość wynagrodzenia z tytułu prowadzenia obsługi finansowej.
§ 5.
1. Środki finansowe przeznaczone na wydatki związane z przygotowaniem w kraju kontyngentu do wykonywania zadań poza granicami państwa, mogą być przekazywane zaliczkowo.
2. Wysokość zaliczki, o której mowa w ust. 1, ustala się na podstawie kalkulacji kosztów ujętych w preliminarzu wydatków, o którym mowa w § 3 ust. 2.
3. Środki finansowe przekazane zaliczkowo podlegają rozliczeniu z Komendą Główną Straży Granicznej nie później niż do dnia 10 grudnia danego roku budżetowego.
§ 6.
1. Wydatki obejmują ogół kosztów przygotowania i działania kontyngentu, w szczególności:
1) wypłatę należności dlafunkcjonariuszy i pracowników, o których mowa w art. 147e ust. 1 i art. 147f ustawy;
2) zakup, konserwację i naprawę wyposażenia;
3) przewóz osób wchodzących w skład kontyngentu i jego wyposażenia;
4) zakwaterowanie, wyżywienie, leczenie i ochronę zdrowia osób, o których mowa w pkt 3;
5) łączność i transport, w tym paliwa i materiały eksploatacyjne;
6) cele reprezentacyjne oraz inne niezbędne potrzeby w rejonie działania kontyngentu;
7) obsługę bankową.
2. Do wydatków,o których mowa w ust. 1, nie zalicza się uposażenia zasadniczego, dodatków do uposażenia i innych należności pieniężnych przysługujących na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, do których funkcjonariusz zachowuje prawo w czasie delegowania do pełnienia służby poza granicami państwa.
§ 7.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku określenia zasad i trybu finansowania kontyngentu w umowie międzynarodowej zawartej z organizacją międzynarodową lub państwem organizującym przedsięwzięcie zagraniczne.
§ 8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PrezesRady Ministrów
[1]Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805 i Nr 210, poz. 2135, Nr 210, poz. 2136 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa, stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 147m pkt 6 stawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805 i Nr 210, poz. 2135, Nr 210, poz. 2136 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757).
Przepis ten został wprowadzony do ustawy o Straży Granicznej ustawą z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 757).
Ustawa ta stworzyła możliwość delegowania funkcjonariusza Straży Granicznej do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie Straży Granicznej wydzielonym do udziału w: organizowaniu i kontroli ruchu granicznego, organizowaniu ochrony granicy państwowej, zapewnieniu bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej, szkoleniu i ćwiczeniach służb granicznych, przedsięwzięciach reprezentacyjnych - zwanych "przedsięwzięciami zagranicznymi".
Stworzenie możliwości uczestniczenia Straży Granicznej w "przedsięwzięciach zagranicznych" przesadziło o potrzebie określenia szczegółowych zasad i trybu finansowania kontyngentu Straży Granicznej.
Opracowując projektowane rozporządzenie oparto się na przyjętych już uregulowaniach, dotyczących szczegółowych zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu policyjnego wydzielanego do realizacji zadań poza granicami państwa, uwzględniając tylko rozwiązania wynikające z analogicznego brzmienia treści upoważnień ustawowych zawartych w ustawach o Straży Granicznej i o Policji. W projekcie zawarto także propozycje rozwiązań odrębnych, mających na celu zwiększenie obszaru decyzyjnego dysponenta głównego środków budżetu państwa - Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projektowane rozporządzenie określa:
1) w § 1 - zakres przedmiotowy rozporządzenia,
2) w § 2 - zasady finansowania wydatków związanych z udziałem kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa w przedsięwzięciach zagranicznych, uwzględniając fakt, że zgodnie z art. 147n ustawy wydatki związane z utworzeniem kontyngentów i ich użyciem poza granicami państwa finansowane są z budżetu państwa, w części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw wewnętrznych;
3) w § 3 - tryb finansowania wydatków związanych z udziałem kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa w przedsięwzięciach zagranicznych, przyjmując założenie, że dysponentem całości środków finansowych przeznaczanych na ten cel jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji;
4) w § 4 - podmiot właściwy w sprawach obsługi finansowej kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa;
5) w § 5 - możliwość przekazywania zaliczek na wydatki związane z przygotowaniem w kraju kontyngentu do wykonywania zadań poza granicami państwa;
6) w § 6 - rodzaje wydatków związanych z działaniem kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa, na które mogą być przeznaczone środki finansowe przeznaczone na ten cel, bez względu na źródło pochodzenia tych środków;
7) w § 7 - że przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku określenia zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu Straży Granicznej w umowie międzynarodowej zawartej z organizacją międzynarodową lub państwem organizującym przedsięwzięcie zagraniczne.
Ocena skutków regulacji (OSR)
1) wpływ regulacji na sektor finansów publicznych - wejście w życie rozporządzenia spowoduje w przyszłości dodatkowe skutki finansowe w budżecie państwa, w części dotyczącej ministra właściwego do spraw wewnętrznych; wysokości tych skutków nie sposób obecnie określić ani przewidzieć, gdyż będą uzależnione od liczby kontyngentów, liczebności poszczególnych kontyngentów, czasu przez jaki będą pozostawać poza granicami państwa,. zakresu ich zadań i obszarów działania,
2) wpływ regulacji na rynek pracy - projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy,
3) wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki - projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki,
4) wpływ na sytuację i rozwój regionów - projekt nie wpłynie również na sytuację i rozwój regionów,
5) przedmiot projektu rozporządzenia nie jest regulowany w prawie Unii Europejskiej.