Projekt Ustawy z dnia ..........2005 r. o Funduszu Budowy Systemów Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego
Ustawa z dnia ..........2005 r. o Funduszu Budowy Systemów Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego
Art. 1.
Ustawa reguluje utworzenie Funduszu Budowy Systemów Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego, zwanego dalej "Funduszem", zasady gromadzenia środków Funduszu oraz zasady finansowania realizacji zadań ze środków Funduszu.
Art. 2.
Fundusz tworzy się w Banku Gospodarstwa Krajowego.
Art. 3.
Fundusz
1) gromadzi środki finansowe na budowę i modernizację, w latach 2005-2015, systemów teleinformatycznych wspomagających pracę służb ratowniczych i bezpieczeństwa publicznego, w tym na:
a) rozwój infrastruktury numeru ratunkowego "112",
b) budowę zintegrowanych centrów ratownictwa i zarządzania kryzysowego,
c) wyposażenie pojazdów i ludzi w urządzenia komunikacyjne, lokalizacyjne i dostępowe niezbędne do przeprowadzania akcji ratowniczych,
d) rozwój infrastruktury krytycznej,
e) integrację i rozwój rządowych systemów łączności niezbędnych w zarządzaniu kryzysowym i ratownictwie, w tym budowę systemu łączności specjalnej w oparciu o standard TETRA;
2) finansuje realizację zadań, o których mowa w pkt 1.
Art. 4.
Środki przeznaczone na finansowanie zadań, o których mowa w art. 3 pkt 1, mogą być przekazywane jedynie na rzecz ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez tego ministra.
Art. 5.
Środki Funduszu pochodzą z:
1) przetargów na rezerwację częstotliwości radiokomunikacyjnych, w tym:
a) z przetargu na częstotliwość UMTS oraz GSM, w tym również za odłożone raty wpływów z przetargu przeprowadzonego w 2000 r. oraz przetargu z roku 2005,
b) z przetargów za udostępnienie częstotliwości radiowych za dostęp do Internetu, w tym WiFi, WiMax;
2) z opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych;
3) z opłaty telekomunikacyjnej pokrywającej koszty funkcjonowania usługi powszechnej, jaką jest usługa numeru alarmowego 112.
Art. 6.
1. Bank Gospodarstwa Krajowego może zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować obligacje w kraju i za granicą, na rzecz Funduszu, z przeznaczeniem na realizację zadań wynikających z Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu, zwanego dalej "Programem".
2. W celu realizacji zadań wynikających z Programu na zobowiązania Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji mogą być udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689, z późn. zm.1)).
3. Gwarancje i poręczenia, o których mowa w ust. 2, są zwolnione z opłat prowizyjnych.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wykonuje czynności zmierzające do odzyskania kwot zapłaconych z tytułu wykonania umowy poręczenia lub gwarancji zawartej pod warunkiem przeznaczenia kredytu, pożyczki lub środków pochodzących z emisji obligacji na realizację zadań wynikających z Programu, na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, z wyłączeniem art. 43 tej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Jeżeli odzyskanie wierzytelności Skarbu Państwa, powstałych z tytułu poręczenia lub gwarancji, nie jest możliwe, Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, może umorzyć wierzytelność w całości lub części.
Art. 7.
1. Okresowo wolne środki Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, Bank Gospodarstwa Krajowego może lokować:
1) w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowego Banku Polskiego;
2) w papiery wartościowe gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa;
3) w listy zastawne emitowane na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 99, poz. 919);
4) w jednostkach uczestnictwa funduszy inwestycyjnych rynku pieniężnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 83, poz. 719);
5) na rachunkach lokat terminowych w bankach posiadających fundusze własne w wysokości nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 10.000.000 EURO przeliczonej według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem, że suma lokat w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie nie może przekroczyć 10% okresowo wolnych środków Funduszu.
2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 25% okresowo wolnych środków Funduszu.
3. Wysokość środków Funduszu przeznaczonych na lokaty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, Bank Gospodarstwa Krajowego uzgadnia z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
Art. 8.
1. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ustala, w drodze rozporządzenia, Program, na okres od roku do lat dziesięciu, kierując się zasadą efektywności ekonomicznej.
2. Projekt Programu opracowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
3. Program określa:
1) wykaz zadań w zakresie budowy systemów teleinformatycznych wspomagających pracę służb ratowniczych i bezpieczeństwa publicznego;
2) wykaz poszczególnych projektów inwestycyjnych, ze wskazaniem przewidywanej wysokości finansowania ze środków Funduszu oraz pozostałych źródeł finansowania tych projektów.
Art. 9.
Warunki finansowania ze środków Funduszu, zgodnie z ustaleniami Programu, zadań polegających na:
1) budowie, wdrażaniu, eksploatacji i utrzymaniu ogólnokrajowego systemu radiokomunikacyjnego według standardu TETRA dla służb ratowniczych i bezpieczeństwa publicznego - są określone w "Programie wieloletnim System TETRA;
2) projektów rozwoju połączeń ratunkowych nr 112 oraz pozostałych - są określone w programach przedkładanych do akceptacji Radzie Ministrów.
Art. 10.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych zawiera z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę określającą:
1) szczegółowy sposób i termin dokonywania wypłat ze środków Funduszu;
2) sposób i terminy dokonywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego lokat, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Art. 11.
Nadzór nad gospodarowaniem środkami Funduszu sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Art. 12.
Bank Gospodarstwa Krajowego:
1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu, opracowany zgodnie z Programem w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzących w skład sprawozdania finansowego tego banku;
3) składa ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kwartale, informacje o realizacji planu finansowego Funduszu.
Art. 13.
1. Bankowi Gospodarstwa Krajowego przysługuje wynagrodzenie prowizyjne z tytułu prowadzenia Funduszu. Wynagrodzenie finansowane jest ze środków Funduszu.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku Gospodarstwa Krajowego ponoszone w związku z prowadzeniem Funduszu.
Art. 14.
W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 oraz z dnia 273, poz. 2703) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 81w ust. 3 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 7 w brzmieniu:
"7) połączenia do numeru alarmowego "112" oraz udostępnianie informacji, o których mowa w art. 78 ust. 1.";
2) art. 186 otrzymuje brzmienie:
"Art. 186. Opłaty, o których mowa w art. 183-185, są pobierane przez URTiP i stanowią dochód budżetu państwa, z wyjątkiem opłat telekomunikacyjnych pokrywających koszty funkcjonowania usługi powszechnej, jaką jest usługa numeru alarmowego "112" oraz opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, które stanowią przychód Funduszu Budowy Systemów Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego.";
3) po art. 186 dodaje się art. 186a w brzmieniu:
"Art. 186a. 1. URTiP przekazuje kwoty opłat telekomunikacyjnych pokrywających koszty funkcjonowania usługi powszechnej, jaką jest usługa numeru alarmowego "112" oraz opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, na wyodrębniony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, w terminie 14 dni od ich pobrania.
2. Bank Gospodarstwa Krajowego przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia wpływu na rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, na rachunek Funduszu Budowy Systemów Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego.".
Art. 15.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291, Nr 145, poz. 1537 oraz Nr 281, poz. 2785.
Uzasadnienie
Obowiązkiem państwa jest zapewnienie adekwatnych rozwiązań prawnych i narzędzi stwarzających warunki dla realizacji przedsięwzięć z zakresu bezpieczeństwa obywateli, w tym budowę zintegrowanych centrów ratownictwa i zarządzania kryzysowego, niezbędnych systemów teleinformatycznych, rozwoju infrastruktury jednolitego europejskiego numeru alarmowego "112", ochrony infrastruktury krytycznej, inwestycji na rzecz wyposażenia służb w urządzenia komunikacyjne, lokalizacyjne i dostępowe niezbędne dla realizacji zadań ratowniczych, a także na potrzeby służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, w tym reagowania na zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Podstawowym celem budowy systemów teleinformatycznych jest m.in. zapewnienie wspomagania pracy stanowisk kierowania w zakresie codziennych czynności interwencyjnych służb oraz prowadzenia długotrwałych i wielkoobszarowych działań ratowniczych lub masowo występujących zdarzeń, a także zapewnienie prawidłowego przepływu informacji z terenu działań do wszystkich szczebli organizacyjnych służb wiodących i współdziałających. Systemy te mają zapewnić skuteczne działanie służb oraz stanowić podstawę dostarczania informacji ośrodkom zarządzania kryzysowego różnych szczebli.
Szereg przedsięwzięć realizowanych przez kolejne rządy i parlamenty Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz poprawy bezpieczeństwa obywateli jednoznacznie wskazują potrzebę stworzenia nowoczesnych mechanizmów finansowania działań inwestycyjnych związanych z budową systemów teleinformatycznych, na rzecz ratownictwa i zarządzania kryzysowego.
Ustawa reguluje utworzenie Funduszu Budowy Systemów Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego, zasady gromadzenia środków funduszu oraz zasady finansowania zadań ze środków funduszu.
Propozycja tworzenia funduszu w Banku Gospodarstwa Krajowego nie jest przypadkowa, bowiem od początku jego powołania w 1924 r. z inicjatywy ówczesnego premiera i ministra skarbu Władysława Grabskiego, bank ten zarządzał funduszami celowymi, a obecnie zarządza wieloma programami rządowymi.
Przyjęte w ustawie rozwiązanie, że środki przeznaczone na finansowanie zadań inwestycyjnych związanych z budową systemów teleinformatycznych na potrzeby ustawowo powołanych służb bezpieczeństwa i porządku publicznego mogą być przekazywane za pośrednictwem ministra właściwego do spraw wewnętrznych uzasadnia fakt, że minister ten kieruje działem sprawy wewnętrzne, w tym m.in. z zakresu: ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego; ochrony granicy Państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców; obrony cywilnej; ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu; a także nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym. Ponadto sprawuje nadzór nad działalnością Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Obrony Cywilnej Kraju i Biura Ochrony Rządu.
Ustawa przewiduje, że środki funduszu pochodzić będą z przetargów na udostępnienie częstotliwości radiokomunikacyjnych, a także z opłaty telekomunikacyjnej w ramach pokrywania kosztów funkcjonowania usługi powszechnej określoną ustawą z dnia ...... Prawo telekomunikacyjne. Ponadto ustawa dopuszcza okresowe przeznaczenie wolnych środków funduszu na lokaty i określa warunki jakie muszą być zachowane w tym względzie. Ustawa przewiduje także ustalanie przez Radę Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków funduszu. Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawować będzie nadzór nad gospodarowaniem środkami funduszu.
Ustawa ustala dla Banku Gospodarstwa Krajowego prawo do wynagrodzenia prowizyjnego z tytułu prowadzenia funduszu, ze środków tego funduszu. Wysokość wynagrodzenia określać będzie Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałują projektowane regulacje:
Podmiotem, do którego bezpośrednio jest adresowana przedmiotowa regulacja jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, któremu środki gromadzone na rachunku Funduszu pozwolą na finansowanie budowy systemów teleinformatycznych na potrzeby ustawowo powołanych służb ratownictwa i bezpieczeństwa publicznego.
Ponadto ustawa bezpośrednio skierowana jest do Banku Gospodarstwa Krajowego, który będzie gromadził środki finansowe na rachunku Funduszu oraz będzie mógł zaciągać kredyty i pożyczki na rzecz Funduszu.
Ponadto uregulowania projektowanej ustawy wpłyną pozytywnie na wzmocnienie techniczne służb powołanych do prowadzenia działań ratowniczych.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych:
Wejście w życie ustawy nie pociąga za sobą wprost skutków finansowych dla budżetu państwa. Zmienia jedynie sposób wydatkowania środków uzyskiwanych z opłat telekomunikacyjnych pokrywających koszty funkcjonowania usługi powszechnej, jaką będzie usługa numeru alarmowego "112" oraz opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych.
Obecnie stanowią one dochód budżetu państwa. Po wejściu w życie projektowanej ustawy będą przekazywane na rachunek bankowy powoływanego Funduszu.
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Konsultacje społeczne:
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy umieszczony został w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronach podmiotowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przesłany do zaopiniowania przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów:
Projektowana ustawa, nie wywiera wpływu na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i rozwój regionalny. Ma natomiast bezpośredni i pozytywny wpływ na sferę bezpieczeństwa wewnętrznego państwa poprzez stworzenie mechanizmu finansowania działań inwestycyjnych związanych z budową systemów teleinformatycznych, na rzecz ratownictwa i zarządzania kryzysowego.
Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.